fredag 15. februar 2013

Dårlig nytt

Kontrolltimen i dag ble ikke som vanlig, forrige ukes MR-bilder viste fremvekst av nytt ondartet vev, inntil videre bare en liten svulst, ca 6mm stor, akkurat i utkanten av det området der jeg ble operert i november 2009.  Jeg hadde begynt å venne meg til at kontrolltimene alltid bare var hyggelige møter der legen begeistret kunne fortelle hvor fornøyd hun var med meg.  Men hun har aldri gitt meg noen illusjoner, og hadde nok forventet at dette skulle ha skjedd for lenge siden.  Desto mer fornøyd har hun vært.  Men i dag var det altså annerledes.  Uten helt å forstå hvordan jeg kanskje ante det på forhånd, var jeg egentlig ikke så overrasket over svaret.  Jeg har for eksempel latt være å kjøpe billetter til en planlagt Oslotur på søndag (der det skal være visning på to aktuelle leiligheter på Lambertseter), fordi jeg ville vente på resultatet. Og med de følgene det vil få, har jeg inntil videre forskjøvet planene om å kjøpe leilighet en stund til.

Tilstanden kan og må behandles nå, og jeg skal innlegges på Nevrokirurgen mandag 25. februar.  Svulsten ligger nokså nær hjerneskallen, og skal i første omgang angripes med såkalt gammakniv.  Det er snakk om kraftig stråling (gammastråler, med høyere frekvens og kortere bølgelengde enn røntgenstråler) på et veldig konsentrert område.  Nøyaktighet er viktig, og jeg skal få skrudd fast en innretning (stereotaktisk ramme) som skal tjene til å holde hodet ubevegelig i et døgns tid eller mer.  Med denne påskrudd skal det først tas ny MR og deretter kommer gammakniven, når man vet på millimeteren hvor man skal sikte seg inn.  I beste fall slipper jeg et langt sykehusopphold, men regner vel med at mesteparten av uken går med.

Av mer mundane nyheter er det på sin plass å nevne at vi nå har solgt huset vårt, Einerheim, og har flyttet inn i loftsleiligheten over Misjonskirken i Holmedalen.  Her kan vi leie helt til vi er klar til å flytte til Lambertseter, som fremdeles er målet.

Oppdatering 16.2:  Jeg har fått brev om inngrepet, som jeg siterer fra her:

"Denne behandlingen krever kort innleggelse, det vil si du blir innlagt dagen før behandling og utskrevet dagen etter.   [For meg blir behandlingsdagen tirsdag 26.02.  SA]

Behandlingen går i korte trekk ut på at vi om morgenen behandlingsdagen fester en metallramme til hodet ditt ved hjelp av fire skruer som festes til kraniet. Dette gjøres i lokalbedøvelse. Når dette er gjort, gjør vi en MR-undersøkelse av hjernen din, slik at vi kan bestemme svulstens posisjon, fasong og størrelse helt nøyaktig. Deretter må du vente et par timer mens vi gjør de nødvendige utregninger og lager doseplanen før behandlingen. Når dette er gjort, starter selve behandlingen i gammakniven. Denne er smertefri, og vil vanligvis ta mellom 30 og 60 minutter."

2 kommentarer:

  1. Etter at første trøkken er fordøyd - det hjalp veldig å få ringe en venninne her i sted - skjønner jeg at det ikke er sikkert at det blir så vanskelig de neste månedene likevel. For vi er heldige med at svulsten ligger slik plassert at den egner seg for gammakniv. Ingen oppskjæringer i hodet. Bare noen stråler. Og cellegift gies ikke etter slik behandling. Og kanskje forsvinner hele svulsten uten noe mer...men det er ikke sikkert. En dag om gangen. For sykdommen rører seg, og vi må være obs, sa legen. Hun forklarte litt mer om eventualitetene, men det får vi ta en annen gang, kanskje - Stein Arild får leve lenge enda, ser det ut til, når jeg bare fikk tenkt meg litt om.

    SvarSlett
  2. Jeg synes vi har hatt tøffe tider i det siste, om enn med mye flott iblandet. Men vi har faktisk flyttet. Om Stein Arild skulle miste lappen igjen, er det ingen krise, Butikken er like ved, bussen også. Vi får ikke mer enn vi klarer med..."som din dag er, skal din styrke være", står det i Ordet; det må vi holde fast i... og så må vi fullføre utflyttinga, og finne en egnet lagerplass til en del møbler enn så lenge.

    SvarSlett