lørdag 13. mars 2010

Besøk!

De siste to dagene har vært overveldet av hyggelige besøk. Torsdag var jeg på vei til 4-ukerskontroll på HUS (nærmere om det nedenfor) da jeg uventet fikk tekstmelding om at klassekamerat Gunnvald (jfr omtale i denne bloggs høyremarg) var i byen, på et møte med Konkurransetilsynet. Vi klarte heldigvis å organisere det slik at vi kunne møtes etterpå, og det skjedde på det fortreffelige spisestedet "Zupperia" (som også serverer andre retter enn supper):

Selv om Gunnvald og jeg har hatt mye kontakt elektronisk, særlig etter at jeg ble syk, må det sikkert være flere år (4-5?) siden vi sist møttes in persona, og nå var det på høy tid! Vi ser frem til 40-årsjubileet for Examen Artium, som skal feires med klassefest for klasse 3RB i august.

Fredag fylte jeg 59 år, og visste at Kjetil og Frøydis skulle komme på overnattingsbesøk fra Oslo for å feire dagen min. Men da det ringte på døren, fikk jeg meg litt av en overraskelse: der sto ikke bare Kjetil og Frøydis, men også Kristin, Geir, Sigmund, Harald, Janne, Else og Rasmus! Snakk om surprise party, noe slikt har jeg aldri vært utsatt for tidligere! De hadde med seg litt av hvert: en stor "hvit dame" fra Baker Brun, og hjemmelaget kyllingsalat til hele selskapet. Og med Geir og Janne som kokker, ble det selvsagt et utsøkt velsmakende og hyggelig måltid! Vi klarte med nød og neppe å dekke på til alle i kjøkkenet.  (Vel, det viste seg, på min forespørsel, at Leikny hadde visst om dette en hel måned, så hun var ikke så overrasket som meg! Godt gjort å holde det skjult for meg hele denne tiden, det skal hun ha, den gode kone!)
 
Kaffe og hvit dame ble inntatt i stuen:
Oddmund stakk også innom. Her en stilstudie i voksenfrisyrer:
Rasmus koste seg, her med Geir og Kristin:

Kjetil og Frøydis skal gifte seg i september. Vi gleder oss!
 

Ekstra hyggelig at mitt første onkel-barn, Sigmund, også var med. Han har ikke vært her siden Torsteins konfirmasjon for sju år siden!
Takk for besøket, til dem som ikke overnattet! De trengte to drosjer:
 

Torsdag 11.3 var jeg altså hos overlegen til kontroll. Jeg hadde tatt blodprøver i forrige uke, og tok flere nå før timen. Konklusjonen på disse er at de er gode på alle måter, og er ikke til hinder for at vi fortsetter cellegiftbehandlingen som planlagt, med samme dose som sist.  Så jeg starter igjen mandag 15.3 med 400mg Temodal pr dag i fem dager på rad, fulgt av 23 dagers pause.  Legen tror at den trøttheten jeg har merket den siste måneden mest sannsynlig er ettervirkninger av strålebehandlingen, mindre av cellegiften. Slike sen-bivirkninger kan vare opptil ett år, men vil gi seg til slutt.  Ja, jeg satser på det, og går med friskt mot inn i en ny cellegiftuke.  Kvalmen klarer jeg normalt å tackle med tabletter, aktivitet, Biola, og mange og små måltider.  De siste dagenes aktivitet ser ut til å hjelpe mot trøttheten også, heldigvis.  Selv om jeg stadig trenger en liten blund innimellom, er jeg våken størstedelen av tiden!

Ettersom hårveksten min er nokså variabel, for å si det mildt, forsøkte vi i dag en ny frisyre:
Spennende å se hvordan det skal gro til igjen!

Jeg har hatt en liten pause i skrivingen av dette stykket for å følge med åpningsrunden i Amber Chess Tournament 2010, men det skulle jeg visst ikke ha gjort! Magnus hadde hvit i et blindsjakkparti mot Ivanchuk, startet litt provoserende med 1. a3, og fikk etterhvert skikkelig juling av den gamle ringreven. Trøsten er at både Aronian og Kramnik også tapte sine første partier.  Revansj i kveld kl 1915, da med brikker og brett.
(Oppdatering søndag kveld: Det bli ingen revansj i går, Magnus tapte også hurtigpartiet mot Ivanchuk. Men i dag slo han grusomt tilbake ved å vinne begge partier mot sin gamle rival Levon Aronian. Godt gjort – fortsetter han slik har han fremdeles sjanse til å vinne turneringen!)

3 kommentarer:

  1. Jeg syns det var stas at det ble bruk for den gule skattkisten med alle tingene jeg har tatt vare på fra Torsteins barndom:)

    SvarSlett
  2. og i det hele tatt veldig kjekt at Rasmus og Else fikk se hvor onkel og tante bor:)

    SvarSlett
  3. Beklager at jeg glemte bursdagen din.... Synes at du akkurat hadde feiret den. Tiden går lovlig fort. Gratulerer på etterskudd og med ny frisyre. Pas2ren

    SvarSlett