lørdag 17. april 2010

Arbeidsuke!

En "tremåneders kur" består av følgende syklus: fem dager der jeg tar 400 mg Temodal daglig, deretter 23 dager uten. Så fem dager Temodal igjen, 23 dager fri, og til slutt fem dager Temodal og 23 dager fri. Konkret: en uke midt i hver av månedene februar, mars og april har jeg spist Temodal hver dag mandag-fredag. I går var siste dag i aprilbolken, og dermed siste dag i hele tremånederskuren.

Jeg har tidligere skrevet om ubehagene som fulgte etter den første femdagersbolken. Heldigvis er disse ubehagene gradvis blitt mindre de to neste gangene, både i omfang og varighet. Det arter seg slik at jeg ikke merker noe særlig de første dagene av Temodalspisingen, men til gjengjeld merker jeg det flere dager etter at jeg har sluttet. Det går på trøtthet og reduserte krefter først og fremst, men også litt på kvalme og nedsatt apetitt. Trøttheten kan nok best behandles med tilstrekkelig søvn, både om natten og en og annen liten lur i løpet av dagen. Kvalmen håndteres rimelig greit med medisiner (Ondansetron, evt. supplert med Afipran etter behov).

Nå har jeg altså hatt mindre omfattende plager denne siste omgangen enn de forrige. Jeg har faktisk vært på instituttet tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, hvilket har gitt meg meget stor glede! Men jeg kjenner at trøttheten kommer, både i går og i dag, og er glad for at det er helg nå. Fremdeles er jeg et stykke fra å være i så god form som jeg var i desember når det gjelder kondisjon og utholdenhet. Jeg klarer å gå til Kleppestø innimellom, men blir dyktig sliten av det.

Legen sier at trøttheten og slappheten godt kan være ettervirkninger etter strålebehandlingen, og at dette kan vare et helt år.  Jeg skal nå etter alle solemerker ha en ny tremåneders kur direkte i flukt med den som nettopp er slutt. Dvs en uke i hver av månedene mai, juni og juli skal jeg spise Temodal igjen.  Det skal gå greit.  Men nå er det også (omsider) bestilt nye MR-bilder av meg, i uke 17.  Det er ikke helt klart for meg hva man eventuelt kan forvente å se på disse bildene, men jeg har forstått at det ikke ville vært noen vits i å ta dem tidligere.

Leikny tok gipsen på mandag, etter tre uker. Det er fremdeles litt vondt, men hun klager ikke, og halter både hit og dit. Her er et bilde fra forrige uke (8. april), med gips. Det ga lenge en stor lettelse i smertene når den brukne foten ble holdt høyt og blodet rant vekk. Her er hun i full sving med å lage mat, sikkert til meg :-)


Avslutter med dette bildet som om ikke annet beviser at vinteren er over! (Tatt før Eyjafjallajøkullutbruddet.) T-skjorten fant vi i Stockholm (Gamla Stan) for noen år siden:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar