søndag 4. april 2010

Langfredag, påskeaften og påskedag

Langfredag ville vi gå til gudstjeneste i Erdal kirke. Dette er en passende spasertur for meg (20-25 minutter), men Leikny, med foten i gips og med krykker, fikk heldigvis haik med en bil som skulle den veien. Og tilbake på samme måten: hun fikk haik og jeg gikk. Jeg ville nok også fått sitte på, hadde det ikke vært for at han som tilbød haiken bare hadde en toseters bil. Men jeg var i grunnen bare glad for det, for jeg har godt av å gå, selv om jeg til tider kan bli sliten av det. Fin gudstjeneste, og attpåtil en prest som er interessert i kosmologi, kjernefysikk og strengteori!

Påskeaften fikk vi omsider startet "utsiktsprosjektet" vårt, som jeg har nevnt tidligere. Dette bildet illustrerer hva jeg mener. Når løvverket kommer på stenger de to bjørkene helt for vår flotte utsikt over fjorden og inn til Bergen by:
Heldigvis har vi gode venner, og her er Ove ankommet med motorsagen, som først må slipes:

Vi startet med den minste av de to bjørkene, den til høyre på bildet over. Dette treet sto på naboens tomt, men selvsagt hadde jeg innhentet tillatelse på forhånd, og fått den innvilget på den mest tenkelig entusiastiske måten: "ja, velsigne dere, ta ned ikke bare bjørken, men gjerne alt rusket (seljekrattet) som står rundt!"
Det gikk greit å felle denne bjørken, vi måtte bare passe godt på telefonlinjen, men det gikk fint. Rhododendronbusken vår har overlevt mye før, og den tåler forhåpentligvis også å få en bjørk i hodet av og til:

Ove godsnakker med busken og fjerner det som plager den:

Selv var jeg neppe noe fullverdig arbeidsmann, kreftene mine later stadig noe tilbake å ønske, men jeg forsøkte nå å hjelpe til etter beste evne, med rolig tempo og mange pauser :-)
 
Her støtter jeg stigen i det Ove går opp i bjørk nr 2, den største av dem. Den er på venstre side av telefonlinjen, så det blir en utfordring å få den til å lande mellom ledningen og terrassen, og helst skåne så mange bærbusker som mulig samtidig.
 
Men først må tauet festes, der ca 10 m opp i stammen:
 
Og litt senere: sannhetens øyeblikk, der Ove og jeg trekker treet overende med tauet, etter at Ove har skåret stammen nesten over med motorsagen. Det gikk helt fint det også, bare en liten bærbusk ble såvidt truffet.
 
Og her det foreløpige resultat. Det gjenstår endel rydding, men utsikten er nå åpnet!

Første påskedag la vi veien til Kleppe Bedehus, normalt en overkommelig tur til fots, over Bergheim.  Leiknys fot er stadig gipset og vond:
Men humør og pågangsmot var det ikke noe å si på:
Fint driv med krykkene her:

En pause i Romarheimskrysset for å løfte den brukne foten. På dette tidspunkt hadde jeg ringt Egir, som ikke bare kom og kjørte oss til vår destinasjon, men også selv ble med på møtet der i bedehuset.

I Romarheimskrysset ble det også tid til å knipse det såkalte "Nyavatnet":

Av høflighet skal jeg ikke fortelle hvilket bedehus denne veggen hører til, men den var litt for interessant fra et fotosynspunkt til at jeg helt kan la den være i fred:

Jeg så også vinterens forhåpentligvis aller siste snøflekk før vi reiste hjem igjen:

Vi fant frem flagget for første gang i år. Det er vel ingen bedre dag å feire enn påskedagen og dens budskap:
 
Til slutt vil jeg benytte sjansen til å takke for en lang rekke påskehilsener jeg har fått fra fjern og nær!

8 kommentarer:

  1. Det er hyggelig å bli minnet om at det går framover med meg sjøl. Jeg brukte også trefelling som opptrening etter kreftsjukdommen. Vi hadde ei svær kastanje på tunet som måtte ned før den ville gjøre skade i en høststorm. Oppstilling av lang stige og klatring opp stigen etter oppstart av motorsaga var ei utfordring. Enda så langt ut jeg begynte å ta greinene gikk det med tre-fire takstein i et av greinfallene. Det ville vært mindre utfordrende i dag.
    For øvrig merker jeg meg at laborantene i ditt tilfelle nøyer seg med tre prøveglass med blod. Jeg har vært oppe i ca 20, og er ikke under 10 på Radiumhospitalet, men så var jo min kreft i blodet.

    SvarSlett
  2. Vitnesbyrd om hvordan livet mitt ble transformert (mary.judy555@gmail.com)

    Hei venner!!! Jeg heter Anette Anita Ann. jeg vil vitne om den gode låneutlåner som viste meg lys etter at jeg ble lurt av 2 forskjellige internasjonal internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter at jeg har betalt mange avgifter som gir ingenting og utgjorde ingen positive resultater. jeg mistet mine harde tjene penger og det var totalt 8000USD. En dag da jeg surfer på Internett, så jeg frustrert da jeg kom over en vitnesbyrdskvinne som også ble scammed og til slutt knyttet til et legitimt lånefirma kalt Mary Judy Financial Loan Service og e-post (mary.judy555@gmail.com) hvor hun endelig fikk lånet hennes, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånefirmaet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 2 forskjellige långivere som gjorde noe annet enn å lære meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble bedt om meg, og til mitt sjokk fikk jeg et lån på $ 65,000.00 Dollars av dette flotte selskapet (Mary Judy Loan Service) ledet av fru Mary Judy Gud fryktende kvinne og her er jeg i dag glad fordi dette selskapet har gitt meg et lån så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Trenger du et lån raskt? vennligst kontakt dette flotte firmaet nå for lånet ditt via e-post: (mary.judy555@gmail.com) hun er snill oppmuntre. Lykke til.Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  3. TESTIMONY OF HOW I GJORT MIN LÅN FRA EN LEGIT LÅN LÅNER

    Jeg heter Daniel Egil Einar, en borger i Bergen. Jeg har blitt scammed av 4 forskjellige internasjonal internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter at jeg har betalt flere avgifter som ikke gir noe og utgjorde ikke noe positivt resultat. jeg mistet mine harde tjene penger. En dag da jeg surfer på internett med tårer i øynene, kom jeg over et vitnesbyrd om mannen som også ble scammed og til slutt ble knyttet til et legitimt lån selskap som heter MARY JUDY LOAN SERVICES (mary.judy555@gmail.com) hvor han endelig fikk lånet hans, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånefirmaet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 4 forskjellige lån långivere som gjorde noe annet enn å få meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble bedt om meg, og jeg fikk et lån på $ 270,000.00 Dollars av dette flotte firmaet (MARY JUDY LOAN SERVICES), administrert av Gary Mark, og her er jeg glad i dag fordi MARY JUDY LOAN TJENESTER har gitt meg et lån, så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Trenger du et lån snarest vennligst kontakt MARY JUDY LOAN SERVICES nå for lånet ditt via e-post: mary.judy555@gmail.com

    KONTAKT
    MARY JUDY LOAN SERVICES
    E-post: mary.judy555@gmail.com
    Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  4. Jeg lover å dele dette låns vitnesbyrd på grunn av gudfavn i mitt liv

    Hallo,
     
     Jeg er Cathrine Cecilie Eli, som for tiden bor i Nordland, Norge. Jeg er enke i øyeblikket med fire barn og jeg ble sittende fast i en økonomisk situasjon i mai 2015 og jeg trengte å refinansiere og betale regningene mine. Jeg prøvde å søke lån fra ulike lånefirmaer både privat og bedrift, men aldri med suksess, og de fleste banker nektet min kreditt. Men som Gud ville ha det, ble jeg introdusert til en Guds kvinne som en privat låneutlåner som ga meg et lån på 850 000 USD, og ??i dag er en bedriftseier og mine barn har det bra i øyeblikket, hvis du må kontakte et firma med referanse til sikring av et lån uten sikkerhet, ingen kredittsjekk, ingen co-signer med bare 3% rente og bedre tilbakebetaling planer og tidsplan, vennligst kontakt Mrs Mary Judy (mary.judy555@gmail.com) Han vet ikke det som gjør dette, men jeg er så glad nå, og jeg bestemte meg for å la folk få vite mer om henne, og jeg vil at Gud skal velsigne henne mer. Du kan kontakte henne via sin epost: mary.judy555@gmail.com Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  5. TESTIMONI PÅ HVORDAN HAR DU MITT LÅN

    God dag, jeg heter Frank Fredrik Frode Jeg er statsborger i Egersund Rogaland Jeg vil vitne om den gode Lånutlåner som viste meg lys etter å ha blitt bedraget av 4 forskjellige internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter får meg til å betale mange avgifter som ikke gir noe og utgjør ikke noe positivt resultat. jeg mistet mine harde tjene penger og det var totalt 10.000USD. En dag da jeg surfer på internett, så jeg forundret meg når jeg kom over et vitnesbyrd som også ble scammed og til slutt knyttet til et legitimt låneselskap som heter MARY JUDY LOAN SERVICE (mary.judy555@gmail.com) hvor han endelig fikk sin lån, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånet selskapet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 4 forskjellige långivere som gjorde noe annet enn å lære meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble forespurt om meg, og jeg fikk et lån på $ 600,000.00 Dollars av dette store firmaet (MARY JUDY LOAN SERVICE} administrert av Mary JUDY og her er jeg i dag lykkelig med familien min fordi MARY JUDY LOAN SERVICE har gitt meg et lån, så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Har du behov for et lån raskt? Vennligst kontakt MARY JUDY LOAN SERVICE nå for lånet ditt via e-post: (mary.judy555@gmail.com) Jeg tror at andre mennesker også gir vitnesbyrd om samme ærlige utlåner Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  6. vitnesbyrd om hvordan jeg fikk lånet mitt

      Hei Mitt navn er Marius Martin Morten

    Hei Mitt navn er Marius Martin Morten Jeg vil takke MRS MARY JUDY LOAN SERVICE for å hjelpe meg med min lånefond på $ 50,000.00 etter å ha blitt svindlet så lenge hvis du er interessert i et lån, vennligst kontakt ham slik at han også kan hjelpe deg med hans lånet tar ikke lang tid i 24 timer når lånet mitt var på kontoen min alle som trenger et presserende og betrodd lån, bør kontakte ham nå han er en gud sendt og en god person hans e-post: mary.judy555@gmail.com Jeg er glad for dele dette vitnesbyrdet på internett fordi han hjalp meg hvis du virkelig trenger hjelp uten å ha blitt scammed som jeg ble scammed dette er riktig lån selskapet å kontakte: Email: mary.judy555@gmail.com Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  7. vitnesbyrd om livet mitt på hvordan jeg fikk lånet mitt


    Mitt navn er Irene Janne Jenny Jeg bor i Norge Bodø og livet er vel verdt å leve komfortabelt for meg og min familie nå og egentlig har aldri sett godhet vist meg så mye i mitt liv som jeg er en mor som sliter med tre barn, og jeg har har gjennomgått et problem så alvorlig som mannen min fant en forferdelig ulykke sist to uker, og legene sier at han må gjennomgå en delikat kirurgi for at han skal kunne gå igjen og jeg ikke kunne betale regningene, da gikk operasjonen din til banken for å låne og avvise meg og si at jeg ikke har kredittkort, derfra løper jeg til min far, og han var ikke i stand til å hjelpe, da da jeg surfer gjennom yahoo svar og emne, og jeg kom over en utlåner, Mary Judy, tilbyr lån til rimelig rente og jeg har hørt om så mange svindel på internett, men i denne desperate situasjonen hadde jeg ikke annet valg enn å gi det et forsøk og overraskende det var alt som en drøm, jeg fikk en lån på 150.000 euro og jeg betalte for min mann kirurgi og takk Gud i dag er bra, og du kan gå og jobber og byrden er lengre så mye på meg mer, og vi kan mate godt og familien min er glad i dag, og jeg sa til meg selv at jeg vil sørge høyt i verden av Guds underverk til meg gjennom denne utlåner GUD frykt fru, Mary Judy, og jeg vil råde noen i ekte og seriøst lånbehov for å kontakte denne gudfryktige kvinnen på (mary.judy555@gmail.com) gjennom .. og jeg vil ha dere alle å be for denne kvinnen for meg.

    Takk
    E-post: mary.judy555@gmail.com
    Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  8. Hei alle sammen. Jeg så kommentarer fra folk som allerede fikk lånet fra rene hjertelån, og da bestemte jeg meg for å søke under deres anbefalinger, og for bare noen timer siden bekreftet jeg på min egen personlige bankkonto et samlet beløp på 35 000 euro som jeg ba om. Dette er virkelig en god nyhet, og jeg råder alle som trenger ekte lån å søke via e-posten sin (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com). Jeg er glad nå som jeg har fått lånet jeg ba om

    SvarSlett