fredag 11. oktober 2013

Ny behandling

Onkologen min på RH hadde fortalt at oktoberkuren skulle være med et annet cytostatikum enn Temodal, og mandag denne uken (7.10) var jeg på RH, tok blodprøver og fikk resept på Lomustine.
En viktig forskjell er at mens Temodal ble tatt fem dager på rad og så 23 dagers pause, blir dette nye stoffet tatt i en eneste dose første kvelden, (for fire dager siden allerede!) fulgt av seks ukers pause.  Min neste kontrolltime hos henne er  18. november, men allerede i god tid før det skal jeg ta kontrollblodprøver hos fastlegen min på Lambertseter, som jeg forøvrig er godt fornøyd med valget av.

Når neste MR-undersøkelse skal være er ikke helt klart for meg, men jeg antar at det blir i 2013.  Da får man vite om jeg responderer bra på medikamentet.

 I mellomtiden fortsetter jeg med Keppra mot epileptiske anfall, og det virker fint.
Bactrim i helgene og Zofran ved behov. Jeg føler meg trøtt, men ikke verre enn at jeg kan leve trygt med det, hvis jeg innretter meg etter forholdene, eller innretter forholdene etter meg, som det kanskje er mer dekkende å si. Jeg kan lese og programmere litt, men ikke mye.  Jeg kan spille sjakk på nettet med Svein Erik og andre. I går holdt jeg et lite matematikkkåseri for menighetens "Torsdagstreff" i kirken, der publikum for det meste består av folk eldre enn meg selv.  Litt tekniske problemer og stress er det ofte i sånne situasjoner, men alt i alt kom jeg selv helskinnet fra opptrinnet (vil dog ikke ha sagt noe om publikum i så henseende :-).  Jeg får nok lov til å komme tilbake senere torsdager, jaffal for å spise vafler og drikke kaffe. Vi har i det hele tatt funnet oss godt til rette i kirken, og er blitt venner med såvel prester som  organist og klokker. Sistnevnte har forresten et sjeldent godt lag med vaffelrøre! Heia Jørgen!

Jeg trodde et lite øyeblikk(dagen i  forveien)  at arrangementet torsdag var kl 14, enda jeg egentlig visste meget godt at det var kl 12.  Dette er et eksempel på at jeg en gang i blant (slett ikke ofte :, nei langt i fra-) roter litt med tidsangivelser, som datoer og klokkeslett.  Heldigvis har jeg en kalendernotatbok på en fast plass i bukselommen, og hver gang jeg ikke finner den er det litt grunn til panikk :-)  Men stort sett klarer jeg meg bra, bare jeg noterer tingene ned.  Dessuten pleier Leikny å notere alt viktig på kjøkkentavlen. Vi leter egentlig oftere etter andre viktige effekter, som nøkler, lommebøker, telefoner, ladere, briller og slikt.  (Og ikke alltid bare mine saker, heller :-)

Ppsummert: jeg har det bra, koser meg i tilværelsen og leiligheten på Lambertseter.  Jeg er fortsatt sykmeldt ut dette kalendereråret, og jeg bør nok hvile mye, tror jeg å huske en lege sa.

For en uke siden fikk vi en trist melding fra Hardanger, der en kjær venn og pasientkollega nettopp var død. Leikny reiste over i sent i går kveld og var i begravelsen i dag.  Et tap, men vi har det evige livs håp om å treffe ham igjen.



2 kommentarer:

  1. Hei
    Takk for rapport.
    Jeg skal på min årlige kontroll mandag 21. oktober. Jeg tror og håper at jeg bare vil tjenestegjøre som datapunkt for forskning.
    Zofran kan jeg huske at jeg. tok etter en av de to cellegiftkurene jeg alternerte mellom. Var det mot kvalme?
    Håper det blir tid til å se dere en av de få dagene jeg er i Norge

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer, Zofran aka Ondansetron er mot kvalme. Jeg trodde lenge at det virket på hjernen, men Bjørnar kan fortelle at nei, det virker direkte i tarmen, ved ondets rot, så å si..

      Slett