onsdag 20. januar 2010

Time hos øyenlege

Nøyaktig en uke etter siste stråledag var jeg igjen tilbake på HUS.

Det var time på øyenavdelingens poliklinikk i dag – for en undersøkelse som var bestilt allerede i november. Det kan i utgangspunktet være flere grunner til å være på vakt i forhold til synsforstyrrelser: i tillegg til selve sykdommen kunne både operasjonen og den etterfølgende strålebehandling kunne skade synsnerver. Resultatet av dagens time er at det er avtalt ny synsfelttest og ny legetime 3. mars, og at jeg ikke får kjøre bil før denne datoen, til tross for hva nevrologen sa om saken da jeg hadde time der 11. januar.  Det er heller ikke klart om jeg vil kunne kjøre fra 3. mars, ettersom stråleskader kan komme lenge etter at strålebehandlingen tar slutt.

Jeg har jo ikke kjørt siden slutten av september, og har vent meg til et liv uten egen bil. Det skal nok gå bra, selv om det kan være upraktisk til tider, og det innebærer at vi fortsatt av og til må be venner og bekjente om transporthjelp. Heldigvis er det mange rundt oss som det er lett å spørre!

Forøvrig har det vært en god dag, jeg føler meg i bedre form enn på lenge. I morgen skal det daglige inntak av Dexamethason ned i 3mg, mot 4mg den siste uken og 6mg i hele strålingsperioden.

5 kommentarer:

  1. Når er neste gang de skal kontrollere selve kreften?

    SvarSlett
  2. @Torstein: i mai (eller kanskje april) skal det taes nye bilder, først og fremst NMR. Jeg tror ikke det er andre måter å kontrollere glioblastom på, f.eks. er det visst ingen markører i blodet, slik som ved mange andre kreftformer. Får sikkert vite mer i legetimen 12. februar.

    SvarSlett
  3. Men i alle dager! Har du vært på radio? Det må vi høre mer om...

    SvarSlett
  4. Ryktene sier altså at P1 forrige søndag meldte om at favorittsalmen til professor i matematikk Stein Arild Strømme, var "Velt alle dine veie."

    SvarSlett
  5. @Torstein: hm, det visste jeg ikke noe om. Er du sikker? Det er riktig at jeg var intervjuet i "Vårt Land" den 15. januar i deres faste spalte "Min salme".

    SvarSlett