onsdag 11. november 2009

Forhistoriens første del (leses først)

Jeg må ta med litt av det som skjedde før jeg startet å blogge. Den 28. september sendte jeg ut følgende epost til et utvalg personer, og den reflekterte min og legestandens oppfatning på det tidspunktet (ubetydelig - for denne sammenhengen - omskrevet i forhold til den opprinnelige epost, som hadde visse tekstlige varianter avhengig av mottaker).

"Jeg er oppe i en dum helsehistorie akkurat nå, og tenkte å orientere om det. Først: alt ser bra ut, og jeg føler meg helt frisk! Ikke noe å bekymre seg om. Men det er jo greit at du/dere er orientert.

Forhistorien: ca 22. august fikk jeg en temmelig sterk og "annerledes" hodepine, som jeg ikke klarte å forstå skikkelig. Den minnet mest om den typen hodepine man (som regelmessig kaffedrikker) får hvis man slutter å drikke kaffe, men det kunne ikke være det, for jeg hadde ikke sluttet å drikke kaffe! Smertene var langt fra uutholdelige, de ville bare ikke gå vekk. De satt på høyre side, bak og over øyet, mente jeg. Noen dager senere kom jeg til fastlegen, og selv om plagene allerede var mindre ville han at jeg skulle MR-undersøke hodet, og henviste meg til en røntgenklinikk i Bergen sentrum.

Vel, tiden gikk, hodepinen forsvant etter 8-10 dager, og iallfall siden 2. september har jeg ikke merket noe til den. Men så kom innkallingen til MR, og jeg ble undersøkt sist torsdag morgen. Og da begynte snøballen å rulle: legen der mente nemlig å se en ganske stor hjerneblødning på bildet, og sendte meg tilbake til fastlegen. Han ringte både nevrokirurg og nevrolog på Haukeland, og det endte med at jeg fikk beskjed om å møte dagen etter (fredag morgen) på Haukeland til innlegging og nærmere undersøkelse. Det passet nå dårlig av mange grunner, bl.a. skulle jeg hente Leikny på Flesland kl 16 den dagen. Men jeg dro nå dit likevel pliktskyldigst dit, og fikk en første overfladisk nevrologisk undersøkelse, essensielt at refleksene mine var normale, at jeg kunne peke på nesen min i blinde, følge en gjenstand med øynene, at jeg kunne gå rett og snakke rent, osv. Legen som undersøkte meg, var enig i at jeg var helt frisk, så jeg fikk permisjon fra sykehuset og kunne dra, først til instituttet og senere til Flesland. Jeg måtte bare love å komme tilbake mandag morgen kl 8, så skulle de foreta grundigere undersøkelser.

Her er en epost jeg nettopp sendte ut til noen folk som har visst om saken:

Kjære gode venner og slektninger!

Kort referat fra dagen: Vi (Leikny var med, heldigvis!) møtte på Haukeland, Nevrologisk avd, "Slagposten" kl 0800. Ventet ca 110 minutter på spiserommet på avdelingen; visittiden startet kl 10. Snakket så med overlegen (Ulrike) om dagens opplegg. Nevrologiske forundersøkelser for å finne ytre symptomer på forstyrrelser, men som også på fredag: alt var i orden med følsomhet, krefter, balanse, koordinering osv osv. Grundige blodprøver ble tatt, bl.a. blodsukker (5,ett eller annet, for de som forstår seg på sånt :-). Kl 1200 på Radiologiavdelingen, ny MR (jeg hadde som de fleste av dere vet tatt en MR i sentrum torsdag morgen). Denne gang mange og grundige serier, med og uten kontrastvæske i blodet. Kl 1400 (ca) ultralydundersøkelse av halspulsåre. Ingen antydning til forkalkninger eller andre uregelmessigheter/ forstyrrelser. Nærmest unormalt gode arterier for en mann på 58 år, forsto jeg :-)

Til slutt: kikk på dagens MR-bilder under samtale med en assistentlege (Tomas) om resultatene. Konklusjonen er den samme som for torsdagens MR: Det har vært en hjerneblødning, og blodet, som nå er koagulert og sikkert under nedbrytning, danner en ellipsoideformet boble på ca 3x4x5 cm ved høyre temporallapp ("tinninglapp"). Funnet er forsåvidt konsistent med at jeg for en måned siden hadde hodepine lokalisert til dette området.

Jeg har altså hatt en hjerneblødning, og "kommet meget heldig fra det", uten synlige eller merkbare mén på noen måte. Det gjenstår visse undersøkelser med tanke på å avdekke mulig årsaker, bl.a. med tanke på hvordan tilsvarende episoder kan unngås i fremtiden. I morgen skal jeg påmonteres et apparat som skal måle blodtrykk kontinuerlig i 24 timer, såvidt jeg forstår. Man får vel også resultat av alle blodprøvene.

Vi har fått permisjon, og er hjemme nå. I morgen skal jeg møte der igjen kl 1000.

Jeg er i god form, føler meg trygg, godt ivaretatt, og er ved godt mot. Takk for all omtanke og forbønn!

Stein Arild"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar