mandag 14. desember 2009

Fotosafari uten mål og mening

Torstein har kjøpt kamera for meg i USA, og i dag var første anledning til å utprøve det. Det er et Olympus E-3 hus, med p.t. et Zuiko Digital 50mm 1:2 makroobjektiv. (Denne brennvidden tilsvarer 100mm for gamle dagers 35mm film, ettersom billedbrikken i E-3 er tilsvarende mindre enn 35mm film. Det er altså nærmest en kort tele- eller portrettlinse, og ikke nødvendigvis så godt egnet som normalobjektiv.)  Jeg slengte det i full fart rundt halsen da jeg dro til HUS i dag, og har bare knipset i vei uten å lese noe i manualen eller gjøre noe særlig med innstillingene. Dagens blogg blir tilsvarende tilfeldig og innholdsløs.  En annen dag skal jeg gjøre meg mer flid; det har hendt meget gledelige ting i dag som har stjålet noe av min knapt tilmålte bloggetid.  Mer om dét senere!

Julepynt i vinduet på hjemmekontoret mitt:


Her er litt av pynten på et juletre i Kleppestø senter:


I føljetongen om Kipekjerringa ser jeg meg i dag i stand til å formidle korrekte data om kunstner, mottaker og giver:


Kipejentos ansikt:


OK, jeg får bare akseptere at det som tidligere var Hydro-Texaco (Yx-en) nå er blitt til Shell og 7-eleven. Det ble en pølse i dag også:

For lesere som ikke har vært på Askøy viser jeg her en liten del av min daglige vandring fra Kleppestø, som går gjennom denne tunnelen:


Hva er dette for slags tullete skilt? Et fot-, hånd- og hodeløst vesen krysser veien under en ballong:


Nei, slik skal det heller være! Jeg liker så mye bedre mannen med sko, hender og ikke minst hatt, kanskje fordi han minner meg om min far:


I tilfelle norsk matematikks mest berømte olympier gjennom tidene skulle komme til å lese bloggen, her er en liten hilsen.  Padleåra ser kanskje litt spinkel ut, forresten:


Fra Florvåg:


Jeg snur meg 30 grader mot venstre, og ser bilpleiestedet som ble omtalt på lørdag:

3 kommentarer:

  1. Jeg er stum. Et enormt flott kamera og linse, som gir ekstremt gode portrettbilder. Linsen er visst svært lyssterk. Jeg har nok lurt på hvordan Torstein klarte ta så flotte fb-bilder der borte! Det er forresten brukt, og til amerikansk prisnivå, så prisen ble ikke helt vanvittig likevel.

    Kameraet har ikke den svært vridbare skjermen jeg lenge har ønsket meg- og det har ikke hans forrige kamera heller (de to er i nær slekt, Olympus begge to). Men kanskje jeg kan klare meg med det gamle likevel. Jeg er vel en opplagt arvtaker..... fokusering tar dessuten også forholdsvis lang tid. Topp bildekvalitet lar seg visst ikke kombinere med topp brukervennlighet eller "veldig kreativ fotografering"..

    Men den som lærer seg å bruke dette kameraet (skal jeg kaste meg på det? Uten eierfølelse til apparatet?), får tatt virkelige kvalitetsbilder -

    .....

    ....jeg har akkurat spurt Stein Arild om han kan skrive ut bruksanvisningen på hans gamle kamera i en størrelse som er lesbar for gamle damer....

    Torstein har annonsert at det ikke er et slikt kamera han ønsker seg, og mitt gamle kamera har ikke skjerm som virker i det hele tatt, samt at blitsen bruker 20 sek for å lade seg opp...jeg trenger virkelig et nytt kamera....

    SvarSlett
  2. Begge Olympusene (E-620 og E-3) har akkurat like vridbar skjerm som vårt omtrent kaputte Canon Powershot S5IS, (som sliter med alderen; det var det kameraet jeg brukte på Filippineturen 2007.)

    SvarSlett
  3. Misforståelse! Olympusskjermene er faktisk helt vridbare likevel.....det beste er godt nok!

    SvarSlett