mandag 7. desember 2009

Potetrapport

Middagshvilen kom før middagen i dag. Steik med grønnsaker og ris til middag, så tur med Leikny over Bergheim til Kleppestø og Baker Brun, og gjett hva slags grønnsak som lå der og ropte så pent på meg!  Se på denne lille karen til høyre!

Julepyntet for sesongen, men likevel til å kjenne igjen. Jeg syntes ikke jeg hadde annet valg enn å forbarme meg over stakkaren, og slik ble det:



Om det var så lurt når det kom til stykket kan nok diskuteres. Jeg er blitt advart mot å spise mat jeg liker godt akkurat mens kvalmen truer, for det kan lett oppstå en permanent ugunstig assosiasjon mellom favorittkaken, for eksempel, og kvalme. Og en marsipankake med krem er kanskje ikke den beste anbefaling til en kvalm person i utgangspunktet heller.  Jeg fikk en liten påminnelse om dette, og ønsket etter kort tid å reise meg opp og røre på meg. I nærmeste matbutikk fant jeg til alt hell noen små søte flasker med Biola, i en firpakning jeg tidligere aldri har lagt merke til. Og med en slik innabords, og ved hjelp av spaserturen hjem, gikk anfallet over også for denne gang. På hjemveien traff vi Einar og Kirsten og fikk en hyggelig liten passiar med dem.

Alt i alt atter en god dag! Jeg ser med forventning frem til fortsettelsen. Torstein kommer hjem på søndag, det blir stor stas! I anledning den forestående julestri vil jeg dele følgende lille gruk (av Piet Hein, selvsagt, sitert etter hukommelsen):

Julens glæder ere tvende:
Først dens indtog, så dens ende.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Før potetpolisen fra Hong Kong griper inn, vil jeg bare si at du har sikkert godt av noen kalorier. Det forekommer meg at du har tatt av noen kilo den senere tid, så da tar jeg det som min pastorale plikt å komme deg til forsvar. Håper den smakte :-) Pas2ren

    SvarSlett
  2. Under mine runder med cellegift, var det en dårlig ide å ha i seg citrus-frukter (inkl. appelsin-juice). På en førjulsferie i Praha i desember 2008 (drøyt fire år etter avsluttet behandling) ble jeg minnet om dette da jeg drakk et stort glass ferskpresset juice til frokost. Det viste seg å være en dårlig ide.
    Alkohol ga for øvrig fornemmelsen av å spise sandpapir de første ukene (og månedene for litt sterkere varer).
    Hør på råd, og på din egen kropps signaler.
    God appetitt!
    Hilser Gunnvald

    SvarSlett