tirsdag 29. desember 2009

Strålingskontroll

Dette er betegnelsen på en legetime der en assistentlege stiller endel spørsmål om hvordan jeg reagerer på behandlingen, og der jeg kan stille spørsmål tilbake om ting jeg lurer på. I dag hadde vi vår andre strålingskontroll, og det skal være én til, et par dager før behandlingen slutter. Leikny var med hele dagen, og det er hun som har tatt bildene i denne bloggposten.

Helsebussen Askøy kjørte oss i dag både til HUS om morgenen og hjem igjen om ettermiddagen. Leikny og jeg var eneste passasjerer og turene gikk greit.  Her kommer vi til Danmarksplass, der vi skal svinge til venstre:


Etter strålingen er jeg som vanlig sulten, og siden Odd Fellow har tatt juleferie fra sin matservering i Atriet, setter vi isteden kurs, i Sentralblokkens rulletrapp, mot kantinen i tredje etasje:


"Ulvehunger!"


Etter maten var det å vente på legetimen i Kreftavdelingens poliklinikk i "1. etasje" som det heter. Det kunne like gjerne hett 4. etasje, for i Parkbygget har man vedtatt at gateplanetasjen heter U, mens etasjen over, som har dobbel så høy takhøyde som de andre etasjene, skal hete 0. etasje. Først oppå dette igjen kommer altså 1. etasje! Greit nok når man tar heisen, men en trappegjenger vil få seg en liten overraskelse første gang.

Timen var forsinket, og jeg nyttet høvet til en blund. Heldigvis er jeg flink til å sitte og sove i stol.


Legetimen var oppmuntrende, mine blodverdier var gode, med blodprosent på 14,4, og de "neutrofile" hvite var på 8,6 som skal være meget bra. Alt i alt virker det, iallfall på blodprøvene, som om immunforsvaret ikke er vesentlig redusert. Jeg kunne fortelle at jeg nå har redusert kvalmemedisinene til omtrent null, og magesårmedisinen tar jeg bare i halv dose, ettersom jeg ikke har noen problemer med magen lenger. Den trykkreduserende medisinen (hormonet jeg nevnte i går, kjent under merkenavnet Decadron) trenger jeg nok å ta fremdeles, for jeg kjenner innimellom et visst trykk i hodet, spesielt hvis jeg glemmer å ta en slik tablett (jeg tar den normalt tre ganger om dagen).

Jeg fikk bekreftet sammenhengen mellom Decadron og appetitt som jeg altså nevnte så vidt i går.  Faktisk brukes medisinen også på pasienter som av en eller annen grunn har nedsatt appetitt, og der man ønsker at det skal spises mer.  Begrepet "ulvehunger" (brukt i en billedtekst over) ble nevnt her i legetimen.


Omsider kunne vi sette kursen hjem igjen, her er vi kommet til Askøybroen.  For første gang på mange uker tok jeg hjemtransporten helt hjem i dag, siden dagen var blitt nokså lang allerede. 


Så kommer til en forandring bloggstykket litt tidligere på ettermiddagen enn vanlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar