søndag 13. desember 2009

Torstein er kommet hjem

Ingen spasertur, men en stor hovedsak i dag!

Mens Leikny sang to konserter med koret sitt, kjørte Jan meg til Flesland for å møte Torstein, som skulle komme fra USA for å tilbringe sin juleferie her hjemme i huset vårt: "Einerheim", Svartedalsveien 75.  Vi har selvsagt hatt bra kontakt elektronisk helt siden han reiste i august, via epost, Facebook, gjensidig blogging og Skype (takk for Internett...), men det er nå noe helt annet å treffes i ekte egen person.

Flyet (fra Amsterdam) er litt forsinket til Bergen:

Jeg venter på at han skal komme ut av denne døren:

Da får jeg plutselig øye på ham i gangarealet i etasjen over:

Billedtekst overflødig:

Etter at Torstein var kommet vel i hus og i seng, fikk vi besøk av Aashild og Ingerid, og det utviklet seg til en fin middag med både ytrefilet og is. Kjekt å kjenne at apetitten er på plass! Og når attpåtil Magnus gjorde jobben sin greitt i dag, sier jeg meg på alle måter svært fornøyd med dagen.

Hadde det ikke vært for sykdommen, skulle jeg akkurat nå ha vært i Berkeley, California på en ukes workshop i matematikk som starter i morgen ("programvare for datastøttet interseksjonsteori", kunne man karakterisere temaet som). Reisen er selvsagt kansellert forlengst, men Sheldon, en amerikansk venn og kollega som også skal dit, og som jeg har samarbeidet nært med om akkurat slik programvare på 90-tallet, tok et meget hyggelig initiativ: han vil forsøke å organisere det slik at jeg til tider kan delta i workshoppen via Skype! Og da jeg så programmet, var det ganske riktig poster der som jeg svært gjerne ønsker å kunne se og høre på (selv om jeg ikke selv kan regne med å kunne bidra noe særlig akkurat nå).

Hurra for matematikkfaget og matematikerne!  Jeg gleder meg til strålebehandlingen er ferdig og jeg kan komme tilbake i arbeid som matematiker igjen, og ser frem til å forelese et kurs i vårsemestret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar