tirsdag 15. desember 2009

Zuiko Digital 12-60mm 1:2.8-4

Overskriften referer til det objektivet som satt på kameraet (E-3) i dag.  Jeg fortsatte med knipsingen, men for en gangs skyld var stråletimen i dag temmelig forsinket, slik at det var begynt å skumre da jeg omsider kom meg tilbake til Askøy.

Mine medpassasjerer i hjemtransporten skulle til Ravnanger, så for at sjåføren skulle kunne spare seg turen innom Kleppestø, ba jeg i dag om å bli sluppet av på Storeklubben, busstoppet som kan skimtes øverst til venstre på bildet. Busslommen der fungerer nemlig også som snuplass, slik at de kunne kjøre direkte tilbake til Stongafjelltunnelen. Det jeg ikke hadde tenkt på er at fotgjengeradkomsten til dette busstoppet later noe tilbake å ønske. Dette er antakelig den mest trafikerte veistrekningen på hele Askøy, helt uten fortau og uten fotgjengerovergang. Jeg kom meg over i midtrabatten og gikk der:


Men etter 80 meter og et veikryss kommer omsider fortauet:


En passerer "Mekk" og et nyutvidet Rema1000 på veien:


..og deretter Folkets Hus, der jeg en og annen mandag i fortiden har trått til som reservemakker for en Askøybasert algebraisk geometer (som nå er blitt havforsker) i øyens bridgeturneringer:


Disse folkene har velsignet oss med en uendelighet av TV-kanaler fra hele verden, via fire ulike satelitter. Mindre enn en promille av disse er bryet verd å se på, men det er likevel mer enn nok og vel så det for meg:


Etter all tekstreklame i denne blogg for en konkurrerende bensinstasjon er det på tide å nevne også denne, et par hundre meter lenger borte, der man fremdeles kan putte en tiger på tanken. Baconpølsen deres holder også mål i lange baner:


Idyll fra Kleppestø, med "Rundetårn" i bakgrunnen. Det var Rutelaget Askøy-Bergen som brukte dette bygget i Askøyfergens tid, før broen åpnet i desember 1992. Senere er det blitt redaksjonslokalene til lokalavisen Askøyværingen:


Hvis noen lurer på hva en "kipe" er for noe, så er det altså en slags ryggsekk:


Til glede for overvåkningspolitiet kan jeg med dette dokumentere at det finnes et marsipanløst bakverk ved navn "småbolle":


I skrivende stund ligger Magnus an til å vinne en bonde i sluttspillfasen mot Short. Dette er aller siste runde i London Chess Classic, og siden Kramnik bare fikk remis mot Nakamura, vinner Magnus turneringen selv om det skulle bli bare remis i dag også, og til og med også med tap, for isåfall blir det poenglikhet mellom Kramnik og Magnus, og innbyrdes oppgjør mellom de to gikk i favør Magnus.

Oppdatering: Det ble remis, og Magnus kom på udelt førsteplass i turneringen. Samtidig er han sikret første plass på den offisielle verdensrankingen som skal publiseres 1. januar. Det innebærer også plass i en viktig kvalifikasjonsturnering om retten til å utfordre verdensmesteren.  Gratulerer!

1 kommentar:

  1. Potetpolitiet har gjort seg enda en anmerkning i sin saksbehandling av " potetsaken". Det uformelige og høyst usunne produktet som er avbildet i denne fotomontasjen bare bekrefter vår berettigede mistanke.Siktede i saken har med overlegg forledet våre politi-jurister ved å stadig omforme den omstridte "poteten" til stadig nye varianter av arten.Denne gang med benevnelsen "småbolle".Våre fagfolk jobber iherdig videre med sakspapirene.

    SvarSlett