torsdag 24. desember 2009

Så går vi rundt om en enebærbusk

La meg innrømme et ørlite juks med dateringen av denne bloggposten: jeg har satt den til julaften kveld, selv om stykket i virkeligheten er laget juledags morgen (men altså skrevet som om det var julaften). Moral: ikke tro alt du leser på internett!

Strålebehandlingen var tidligere enn normalt i dag, ettersom hele Kreftpol skulle stenge kl 1200. I Sentralblokken på HUS var det konsert kl 1100,  med Rune Larsen som konferansier:


Selv fikk jeg ikke med mye av konserten, men la merke til at askøyværingen Kristin Bergsvik var en av artistene.   Jeg hørte Anne Sophie og Tor Endresen fremførte "The prayer", akkompagnert av mellom andre Lasse Fjellbirkeland og Bjarte Aasmul:


Pasienttransporten i dag tok meg direkte til Misjonskirken, der det ble tid til en liten hvil i kjellersofaen før julegudstjenesten.

Borgvald leste juleevangeliet:


Tor Endresen har en praktfull stemme, men sannelig om ikke vi har en nydelig stemme i MK også: vår kjære pianist og sanger (og sjåfør; han kjørte oss hjem etterpå!) Bjørn Inge:


Det hadde vist seg ikke så lett å skaffe juletre, verken sent lille julaften eller julaften morgen, så mens jeg var på HUS ble det isteden til at Torstein saget ned og tok inn en einerbusk fra hagen! Det er ikke uten grunn vi har kalt hjemmet vårt Einerheim, tomten var nemlig full av einer før den ble ryddet i 1997.


Gipsbysten av Albert Schweitzer (en arv etter min bestefar) ser litt skeptisk ut:


Men det ble kjempeflott.  Du grønne, glitrende tre, god dag! Velkommen, du som vi ser så gjerne:


Presangutpakking en masse:


Hele julekvelden ble i det hele tatt slik den skulle, med familie på besøk, julemiddag med ribbe (obs østlendinger: det betyr "pinnekjøtt"), surkål, kålrabistabb osv. Is til dessert servert med sjokoladesaus, blåbær og ikke minst multer som jeg fikk forleden av kollega Jarle Berntsen. Tusen takk, Jarle, de var kjempegode og satte en helt egen spiss på måltidet. Har du plukket dem sjøl?

Takk for alle hilsener i alle kanaler, og god jul videre ønskes alle lesere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar