onsdag 16. desember 2009

Solskinnstur og festmiddag

For første gang tok jeg meg i dag hjem uten hjelp av pasienttransporttjenesten. Grunnen var at jeg skulle i semesteravslutningsmiddagen kl 17 med fakultetsstyret, fakultetsadministrasjonen og fakultetets instituttledere og administrasjonssjefer. Middagen er en årlig foreteelse i Knut Fægris hus, en fin gammel villa i Villaveien (bak Studensentret). Dette var antakelig den ellevte gangen jeg var med, ettersom jeg tiltrådte som instituttstyrer 1. januar 1999.

Menyen i dag var som følger:

1. Chilimarinerte scampi 
2. Hjortemedaljonger 
3. Is med jordbærsaus og karamellisert kjeks og noen andre søtsaker
4. Kaffe med "avec" (som man sier litt humoristisk)

Ta så med at alle tre rettene bestod av meget solide og velsmakende porsjoner, så har man et bordsete på over 2 1/2 time, og man blir meget god og mett.  Og med de sedvanlige talene selvsagt, med takk til og skål for etterhvert flesteparten av de ca 40(?) som satt rundt bordet.  Riktig hyggelig var måltidet og hele opplevelsen!  Dette var første gang på lang tid at jeg traff igjen alle disse venner og kolleger, og det ga enda mer inspirasjon til å komme tilbake i full jobb når strålebehandlingen tar slutt i midten av januar.

La meg nå spole tilbake til tidligere på dagen, etter at strålebehandling på HUS var ferdig og blodprøve tatt. Jeg hadde satt meg fore å gå fra Haukeland til byen, og tilbringe noen timer på instituttet før fakultetsmiddagen. Og spaserturen ble velsignet med det mest fantastiske solskinn. Ulriken har både snø og sol:


Jeg gikk ned Fløenbakken og passerte Frivennenes kirke:


Fjellsiden er badet i sol:


Jeg nærmer meg Store Lungegårdsvann:


"Regnhytten":


Gangveien langs Storelungeren er variert og hyggelig:




Jeg nærmer meg plutselig et bygg jeg ikke har sett før, iallfall ikke fra denne kanten:


Det viser seg å være en brannstasjon med fancy arkitektur:


Et siste blikk på fjellsiden i solen:


Det fine været har ført til at gratisbussen har tatt 17. mai på forskudd:


Omsider fremme på Bystasjonen satte jeg kursen mot Burger King. De kjørte en gang en reklame som lød omtrent slik: "Hvis du kan spise den med én hånd er det ikke en Whopper".  I tiden etter operasjonen har jeg hatt visse vansker med å gape høyt, og jeg har tenkt med meg selv at en passelig reklametekst kunne ha vært følgende: "Hvis Stein Arild kan bite over den er det ikke en Whopper."  Men i dag ville jeg altså gi meg i kast med en, fordi de smaker godt (det var dagens tekstreklame), men også fordi jeg synes at gapet mitt begynner å bli høyere, og jeg ville nå sjekke om det stemte.  (Det var fremdeles mange timer til fakultetsmiddagen på dette tidspunktet.)  Og faktisk klarte jeg temmelig raskt å fortære denne whopperen:


Det var andre sultne skapninger i byen i dag. Da jeg stoppet for å ta bilde av et par duer ved St. Jakob kirke, dukket det øyeblikkelig opp en hel flokk, som åpenbart trodde at jeg kom for å mate dem:


Da jeg ikke hadde noe å by på, gikk de nesten til angrep, så jeg måtte bare pelle meg vekk!


Her er Autogården der Matematisk institutt holder til. Veggfasaden til venstre er så verneverdig at vi ikke har fått lov til å sette inn to vinduer, som kunne gjort et par lagerrom om til nyttige kontorer:


Og siste bilde i dag: inngangspartiet vårt. Universitetsstyret har vedtatt å selge huset, så instituttet må flytte før eller siden. Vi vet ikke særlig presist verken når eller hvorhen.


På instituttet traff jeg en rekke gode venner og kolleger, men fikk til slutt også lurt inn en haltimes lur på sofaen i mitt kontor før turen gikk videre til Fægris hus og festmiddagen. Og helt til slutt kom Torstein og kjørte meg hjem igjen. I ryggsekken: to lærebøker i algebraisk geometri. Nå skal vårens forelesninger forberedes!

2 kommentarer:

  1. Fint! Jeg har lekt med tanken om å følge dette kurset til våren, om jeg
    får lov.

    hans zmk

    SvarSlett
  2. Hjertelig velkommen skal du være!

    SvarSlett