onsdag 30. desember 2009

Lille nyttårsaften

Jeg har nå fått innkalling både til øyenundersøkelse og til nevrolog. Etter disse timene, henholdsvis 5. og 11. januar, vil jeg forhåpentligvis få vite om jeg igjen kan kjøre bil. For å markere dette gikk jeg idag en annen vei, først forbi Gamle Hovedbygning som huser Nevrologisk Avdeling og Poliklinikk:


Utenfor står denne fine statuen, som kanskje forestiller to pasienter som støtter hverandre? De er temmelig avkledd, og fryser sikkert:


Som en oppfølger til denne 30 meters avstikkeren gikk jeg til en forandring ikke langs Storelungeren i dag, men tok istedet Kronstadveien og Jonas Lies vei ned til Forum, og derfra videre over gamle Nygårdsbroen til instituttet.

Her er Kronstad Hovedgård, der instituttet i gamle dager gjerne hadde festlige arrangement:


Løvstakksiden fra Jonas Lies vei, med Ny Krohnborg skole midt i bildet:


Nyåpnet Biobygg med grå og noe diskutabel estetisk verdi?


Mere spenst over den gamle bioblokken på HiB:


For slett ikke å nevne Geofysisk institutt:


eller Florida:


Gårsdagens "ulvehunger" ble plagsom i lengden, og jeg fant bokstavelig talt en medisin som gjorde noe med den: kvalmetabletten Endansetron (ekvivalent med merkenavnet Zofran) som jeg nå har avstått fra å ta regelmessig en ukes tid. Jeg tok en igjen i morges, og har hatt mye mer normale sultfornemmelser i dag, heldigvis. Således kostet det meg ingen ting å gå rett forbi dette fine skiltet:


Så det eneste jeg trengte å spise på byturen i dag var essensielt denne, på Dolly:


Jeg har bedrevet "maskingeværknipsing" i dag, med fem bilder pr sekund. Det ble det mange bilder av, men fokuseringen later stadig noe tilbake å ønske. Med litt bedre lys og mindre blenderåpning, og kanskje manuell fokusering skal det vel en gang lykkes å ta et bra bilde. Det står mest på fotografens dyktighet, og iallfall ikke på fuglebestanden ved Lille Lungegårdsvann, som velvillig stiller opp.  Objektiv på alle dagens bilder: Olympus Digital 50mm 1:2 MACRO ED Lens, som tilsvarer et 100mm objektiv for det klassiske 35mm filmformatet.

"Fuglerne flyver i flok, når de er mange nok":


Disse duene går inn for landing:


Her er en av dem:


Og en annen fugl:


Og her kommer Snarveien for å frakte meg hjem til Askøy:


Nå er det bare ni stråledager igjen av hele behandlingen, og jeg ser frem til et bortimot normalt liv etter det, selv om jeg nå har fått forlenget sykmeldingen frem til 12.2 (men med de siste par ukene som "aktiv sykmelding").

Takk for i dag!

1 kommentar:

  1. Det er fint å kunne se fram til en avslutning av behandlinga. Da vil livet normaliseres og mer regulær aktivitet sammen med kolleger og venner kan bygges opp (men du har ikke måttet holde deg vekk fra andre enn nærmeste familie slik jeg måtte i noe mer enn halve tida). Uvissheten om hva som skjer på litt lengre sikt vil imidlertid bestå.
    GODT NYTT ÅR!
    Jeg håper at du ikke trenger dette ønsket sterkere enn oss andre om 23.45 timer.

    SvarSlett